Навчання – найкращий крок до усвідомлення ґендерної рівності нацгвардійцями (відео)
27 Вересень 2018

Для побудови дійсно злагодженого демократичного суспільства важливо враховувати ті еволюційні елементи, які є необхідними реаліями часу. Ще років 10 тому багатьох українців, скоріше, відлякувало рідковживане слово «ґендер», що в перекладі з англійської означає «соціальна стать», акцентуючи увагу саме на соціальній складовій. Сьогодення констатує особливу важливість та світову зацікавленість до теми ґендерних відносин. Але однієї цікавості мало, потрібно доносити, говорити, ставити акценти і, що особливо важливо, залучати до дискусій молоде покоління.

Курсанти Національної Академії Національної гвардії України (далі – НА НГУ) переконалися на власному досвіді у важливості отримання знань, стосовно ґендерних питань, адже одним із ключових у військовій сфері вже багато років поспіль є питання ґендерної рівності. В рамках Програми Професійної підготовки Україна-НАТО для 55 курсантів НА НГУ було проведено інтенсивний курс, який включає в себе 4 модулі. Кожен модуль мав свої особливості, але питання ґендеру викликали у більшості курсантів чи не найбільші дискусії.

Увага до ґендерних питань з боку курсантів є цілком зрозумілим явищем, адже це не тільки цікава, а й досить актуальна тема для майбутніх військових, у цьому переконаний керівник Програми Професійної підготовки Україна-НАТО Ове Уруп-Медсен. Він, як ніхто інший, може поділитися досвідом, адже саме на роки його служби припали основні трансформаційні процеси, які відбувалися в Збройних силах Королівства Данії. Для нього дуже важливо бачити активну взаємодію між курсантами та експертами, адже ґендер – це, перш за все, зміна ментальності, що потребує постійної та злагодженої роботи для досягнення позитивного результату, і Національна гвардія України (далі - НГУ) здатна бути рушієм цих процесів.

«Ми співпрацюємо з НГУ вже два роки і саме ці модулі є результатом нашої кооперації. Ключовим є те, що ми маємо підтримку як з боку полковника Володимира Грабчака і його керівництва в Києві, так і з боку командувача Академії. Це підтримка не словами, а дієвими кроками, що сприяє налаштуванню і побудові діалогу в напрямку євроатлантичної інтеграції»,- зазначив Ове Уруп-Медсен.

Одним із ключових шляхів для розвитку НГУ є активна міжнародна співпраця. За допомогою Програми Професійної підготовки Україна-НАТО було проведено ряд курсів для вдосконалення мовної підготовки, створено мовний центр, придбано сучасну літературу для викладання іноземною мовою, а також обладнано лінгафонний клас для вивчення іноземної мови. За словами начальника управління міжнародного співробітництва Головного управління НГУ полковника Володимира Грабчака, створення платформи по запровадженню політики НАТО в НГУ є одним із напрямків роботи, а курсанти, які пройшли навчання будуть краще розуміти сучасні тенденції, враховуючи курс держави на євроатлантичну інтеграцію.

«Курсанти проявляють живий інтерес до тематики, яка їм викладається, тобто зважаючи на їхні базові знання, розуміння та світогляд, задають питання, розкривають свою точку зору. Це дуже позитивно, бо в подібних дискусіях вони отримують більше інформації, збагачуються знаннями, яких їм, можливо, не вистачає, а також змінюють думку, адже отримують альтернативний погляд на ті чи інші речі. Мені дуже приємно спостерігати за цими розумними, молодими людьми і розуміти, що це наше майбутнє», - зауважив Володимир Грабчак.

Модуль  з питань ґендерної рівності включає тематичні презентації, дискусії та майстер-класи щодо інтегрування ґендерної складової в систему вищої освіти. З курсантами своїм досвідом поділилися провідні експерти та  консультанти з України та НАТО, а також координатори з ОБСЄ.

Більше 20 років працює у сфері ґендерних питань голова інформаційно-консультативного жіночого центру в Україні Олена Суслова. Досить цікавою для курсантів була її лекція щодо інтегрування принципу рівних можливостей жінок і чоловіків у реформи в Україні. Вразив курсантів і воркшоп на тему «Гендерна рівність в національній безпеці України».

«Ми намагалися донести питання ґендерної проблематики, тому що тут є дуже багато непорозумінь та хибних думок. Показали актуальні проблеми, які існують сьогодні в секторі безпеки та оборони, а також акцентували увагу на основних стереотипах щодо несення військової служби жінками. Зважаючи на свій досвід, можу зазначити, що рушійним фактором у вирішенні ґендерних проблем може стати політична воля, управлінське рішення і його реалізація» , - переконана Олена Суслова.

Запам’яталася курсантам і лекція про ґендерну рівність у НГУ, яку провела радниця командувача НГУ з ґендерних питань Вікторія Арнаутова. Під час воркшопу, який пройшов у формі діалогу, учасники активно розробляли план дій щодо покращення ґендерного балансу в НГУ.

«Цей блок навчання за підтримки НАТО – нагальна необхідність для НГУ, бо ми вже більше року впроваджуємо політику ґендерної рівності, рівних прав та можливостей чоловіків і жінок на службі. Навчання, мабуть, стоїть на другому щаблі після політичної волі інституцій. Якщо є політична воля в керівників, у командування, то підвищується рівень ґендерної компетентності. Саме для України і Національної гвардії, сьогодні це актуально з тієї причини, що у нас є конфлікт на Сході. Цей конфлікт зрушив активності всієї політики в цьому русі, але глибокого розуміння всієї важливості ґендерної обізнаності все ще недостатньо, адже доводиться долати стереотипи, упередження та дискримінаційні норми. Програма Професійної підготовки Україна-НАТО працює з курсантами, які вважаються тим майбутнім потенціалом, рушійною силою, яка буде далі рухати ґендерну політику», - прокоментувала Вікторія Арнаутова.

Для кожного із 55 курсантів можливість бути присутнім на модулі це вагомий крок вперед, адже вони збагатилися досвідом, який зможуть застосувати не тільки в навчанні, а й подальшій службі. Думки у нацгвардійців схожі, але все ж таки де в чому відрізняються.

Наприклад, курсантка гуманітарного факультету Діана Крайнова отримала не тільки знання, а й можливість висловити свої думки під час практичних занять.

 «Ми зробили вагомий крок вперед і у співпраці з НАТО, і в просуванні ґендерних питань. Вважаю, що жінки мають право на всі посади, а також можливість, скажімо, здавати такі ж нормативи як і чоловіки, просто все це потрібно привести до загального знаменника. Заняття дуже сподобалися, я дізналася багато цікавої інформації, яку б не почула просто на парах, а ще отримала досвід, яким у майбутньому буду ділитися з особовим складом», - розповіла курсантка.

Експерти з ґендерних питань настільки переконливо розповідали про ґендерну рівність, що курсант командно-штабного факультету Микола Сердюк повністю переглянув свою думку щодо ролі жінок в українській армії.

«Коли нам розповідали про систему ґендерної рівності, наводили цікаві приклади та статистичні дані, я зрозумів, що мав хибну думку, адже не досить позитивно ставився до жінок військовослужбовців, вдячний доповідачам, які мене переконали в протилежному», - пояснив курсант.

Майбутні військові вже ознайомилися зі стратегічними комунікаціями, кризовим менджментом,  ґендерними відносинами, а в листопаді на них чекає останній модуль з лідерства.

Процес гармонізації ґендерних відносин є складовою частиною загальнодемократичного процесу. Не можна розраховувати, що демократизація сама собою призведе до вирішення ґендерних проблем – світова практика показує, що для цього потрібні окремі зусилля, але є інша сторона, яка передбачає не радикальне, а поступове вирішення питання. Такі, здавалося б, невеликі, але вагомі кроки, якими надали можливість пройти курсантам НА НГУ є прикладом того, що ми йдемо правильним шляхом – шляхом інтелектуального розвитку. Він потребує багато зусиль, але результат того вартий, тим більше, якщо на часі мир та безпека держави.

автор Альона Руденко



переглядів - 256.