Олександр Гайн: «Подолавши інформаційну перешкоду, вони матимуть можливість отримати перемогу й у військовому конфлікті»
28 Травень 2019

На сьогодні, низка як тренувальних, так і навчальних заходів проводиться Національною гвардією України спільно з Міністерством оборони України. Така співпраця, на переконання начальника інформаційно-аналітичного відділення відділу координації стратегічних комунікацій та моніторингу Міністерства оборони України підполковника Олександра Гайна є важливим вектором для досягнення успіху.

Олександр Гайн проводив одне із занять в Академії Національної гвардії України під час модулю «Стратегічні комунікації», який проходив в рамках вступного курсу НАТО від Програми Професійного розвитку Україна-НАТО Офісу зв’язку НАТО в Україні.

У Збройних силах України досить розвинена концепція стратегічних комунікацій, зазначте, будь ласка, наскільки важливою є її розвиток для оборонної сфери України?

- До початку збройного конфлікту, поняття стратегічних комунікацій не існувало. Тільки з початком збройного протистояння на Сході України, РНБО ввело дане поняття, тож органи державної влади почали формувати стратегічні комунікації, але до кінця ще не зрозуміли як забезпечити їх  виконання. Якщо брати до уваги західні школи, то стратегічні комунікації в США та Великобританії відрізняються від українських, адже ми зараз будуємо свою систему унікальних стратегічних комунікацій, які являють собою комунікативні спроможності держави. Оскільки ми йдемо в напрямку публічної дипломатії, то на перший план виходить зв’язок із іноземною аудиторією. Скажімо, при зустрічах з представниками США  та Канади ми доносимо свою позицію, тож люди закордоном починають розуміти, що у нас зовсім не внутрішній конфлікт, а Російська Федерація є агресором. Разом із тим, у нас існує більше ментальна проблема, яка полягає в тому, що за зв’язки з громадськістю чи комунікацію відповідає тільки прес-офіцер. Враховуючи західні практики, можна спостерігати, що за зв’язки з громадськістю відповідають всі військовослужбовці, від командира до солдата, а прес-офіцер просто координує цю роботу.  Щоб ви пересвідчилися в цьому, наведу простий приклад. Солдат робить своє фото в окопі і викладає його в соціальну мережу, а це вже є комунікація. Якщо він буде в неохайній формі чи брудному окопі, то це відразу свідчитиме про те, що солдати Національної гвардії України чи Збройних Сил України знаходяться в поганих умовах, таким чином, в громадськості може скластися хибне враження, а щоб цього не відбувалося застосовується координація комунікації. Ми намагаємося пояснити військовослужбовцям, що є альтернативна точка зору і те, що робить  окремо взята людина може мати стратегічний вплив на державу.

Ви є представником від Міністерства оборони України, наскільки важливою, на Ваш погляд, є співпраця з Національною гвардією України саме в сфері стратегічних комунікацій?

- Вона є надзвичайно важливою, адже ми є складовими сил оборони держави. На сьогодні, дві наші структури працюють на найвищому – політичному рівні. Більше того, безліч  наших заходів як навчального, так і тренувального характеру ми проводимо спільно з Національною гвардією України. Переконаний, якщо ми не будемо працювати спільно, то не досягнемо успіху, тож ми ділимося набутим досвідом з гвардійцями. Міністерство оборони України вже координує напрямок комунікативних спроможностей Збройних Сил України. Залучаючи представників Нацгвардії до різноманітних заходів та показуючи свій досвід ми, в свою чергу, допомагаємо Національній гвардії України виробити власну структуру стратегічних комунікацій.

Під час модулю Ви доносите офіцерам та курсантам інформацію про роль стратегічних комунікацій в Операції Об’єднаних Сил, а на чому акцентували найбільшу увагу?

- Для пізнання будь-якої нової інформації важливими є як теоретична, так і практична складова, але я зробив наголос саме на практичну сторону. Наше заняття було побудовано за певним сценарієм для того, щоб учасники краще поринули в середовище. Згідно з сценарієм, одна країна здійснила напад на іншу країну, окупувавши частину території, а військовослужбовці виконують завдання з утримання лінії фронту, при цьому, події відбуваються не тільки на лінії фронту, але й у тилу. Так, транспортний засіб із військовослужбовцями потрапив у аварію в населеному пункті, де досить поширені сепаратистські настрої, більше того, внаслідок аварії загинули цивільні особи. Завдання учасників -побудувати перші комунікативні кроки для того, щоб місцеве населення  не стало жертвами ворожої пропаганди та не перейшло на сторону окупанта. Таким чином, ми хочемо показати учасникам, що подолавши інформаційну перешкоду, вони матимуть можливість отримати перемогу й у військовому конфлікті.

Учасниками модуля «Стратегічні комунікації» стали як офіцери, так і курсанти, у чому вбачаєте позитив від подібного навчання?

- У 2013 році разом із канадськими експертами ми організовували тренінг, присвячений зв’язкам із громадськістю на базі одного з вищих навчальних закладів, підпорядкованих  Міністерству оборони України. Під час роботи з групою офіцерів та курсантів ми помітили, що офіцери були активними та більше проявляли інтерес, в той час як курсанти випускного курсу були агресивно налаштовані, адже вважали, що зв’язки з громадськістю є не важливими для їх подальшої служби, але згодом змінили свою думку.  Переконаний, коли розпочався військовий конфлікт на Сході України, то більша частина з тих курсантів, кому були нецікаві зв’язки з громадськістю почали усвідомлювати, що ми програємо, перш за все, інформаційну війну. Вважаю, що курсанти Академії Нацгвардії після випуску стануть нашими наступниками, тож якщо вони матимуть ті знання, які ми маємо на сьогодні, зможуть краще володіти ситуацією у сфері стратегічних комунікацій, що сприятиме підвищенню інформаційної безпеки, а отже й протидії військовим конфліктам на території України.

Відділ міжнародних зв’язків, інформації та комунікації НА НГУ



переглядів - 403.